Mądrze wspierać małego człowieka by stał się szczęśliwym i autonomicznym dorosłym!

Glottodydaktyka

Glottodydaktyka jest metodą nauki czytania i pisania opracowana przez prof. Bronisława Rocławskiego. Przywiązuje ogromną wagę do sposobu uczenia techniki płynnego czytania ze zrozumieniem, a także kształtowania nawyków czytelniczych i świadomości ortograficznej.

Prof. Rocławski jest zwolennikiem teorii mówiącej, że naukę czytania należy rozpocząć jak najwcześniej, już w momencie pojawienia się dziecka na świecie. Jej podstawą jest bowiem prawidłowa komunikacja rodziców z niemowlęciem. Należy więc jak najwcześniej ćwiczyć artykulację i trenować sprawność języka.

Zainteresowanie literami pojawia się już w drugim roku życia. W trzecim roku życia możemy już bawić się z dzieckiem literkami. Można, a wręcz powinno się ten potencjał rozwijać, wdrażać dziecko w nowe wartości poznawcze.
Współcześnie pedagodzy twierdzą, że potencjał poznawczy dzieci jest tak wielki, że mogą one nauczyć się czytać już w wieku 3-4 lat.

Podstawą glottodydaktyki jest:

  • prawidłowy rozwój narządów mowy,
  • przygotowanie dzieci do syntezy i analizy fonemowej mowy (składanie i dzielenie wyrazów na głoski) - głoskowanie zgodnie z zasadami fonetyki (jak słyszymy, nie jak piszemy) w oparciu o słownik fonetyczny j. polskiego lub słownik fonetyczny B. Rocławskiego,
  • wykorzystanie klocków LOGO do pracy z dzieckiem.

Synteza:

  • synteza sylabowa ---> ro-bo-cik (robocik)
  • synteza sylabowa z utrudnieniami (sylaby przeplatamy czynnościami, klaśnięciami, innymi sylabami lub głoskami, zmieniamy kolejność sylab) ---> cik-ro-bo (robocik)
  • synteza morfemowa ---> pies-ek (piesek)
  • synteza logotomowa ---> zeg-ar-ek (zegarek)
  • synteza logotomowo-fonemowa ---> lamp-a (lampa)
  • synteza fonemowo-logotomowa ---> r-ak (rak)
  • synteza fonemowa ---> s-y-l-a-b-i-n-k-a (sylabinka)
  • synteza fonemowa z utrudnieniami ---> sz-ma-a-ma-f-ma-a-ma (szafa)

Analiza:

  • analiza sylabowa ---> (ananas) a-na-nas,
  • analiza sylabowa z utrudnieniami (dzieci oddzielają sylaby wykonując czynności, klaśnięcia, wtrącając sylaby lub głoski) ---> (kapusta) ka-hej-pu-hej-sta-hej,
  • analiza fonemowa ---> (szkoła) sz-k-o-ł-a,
  • analiza fonemowa z utrudnieniami ---> (but) b-...-u-...-t-...

Do głoskowania dzieci są przygotowywane poprzez:

  • ćwiczenia słuchu (zabawy w rozpoznawanie dźwięków z otoczenia),
  • ćwiczenia narządów mowy (gimnastyka buzi i języka),
  • ćwiczenia oddechowe.

Do czytania dzieci są przygotowywane poprzez:

  • perfekcyjne rozpoznawanie i wybrzmiewanie wszystkich liter (także dwuznaków i innych: „ó”, „rz”, „ch”,. ..) - wybrzmiewanie krótko, bez „dodatków” np: w przypadku głoski "m" często wybrzmiewamy  "em" lub "my"
  • czytanie sylab przez „ślizganie” (m->a, m->o),
  • czytanie wyrazów (sylabami lub „ślizganiem”),
  • czytanie płynne.

Do pisania dzieci są przygotowywane poprzez:

  • wykonywanie dużej ilości prac plastycznych (rysowanie, malowanie, lepienie, wycinanie, wydzieranie - prawidłowe trzymanie przyborów piśmienniczych),
  • odtwarzanie różnorodnych kształtów, także literopodobnych, kreślenie liter (pisanych) bez liniatury,
  • kreślenie liter (pisanych) w liniaturze,
  • nie dajemy dzieciom wzorców pisania liter drukowanych.

Konieczną pomocą dydaktyczną w glottodydaktyce są klocki LOGO (patrz rysunek obok).

« powrót