FAQ

Masz pytania? Sprawdź, co najczęściej interesuje rodziców

Zapisanie dziecka do przedszkola lub żłobka to ważna decyzja – wiemy, że wiąże się z wieloma pytaniami i wątpliwościami. Dlatego przygotowaliśmy listę najczęściej zadawanych pytań, które zadają nam rodzice na etapie rekrutacji i adaptacji.

Zebraliśmy najważniejsze informacje w jednym miejscu, aby ułatwić Ci podjęcie świadomej decyzji i rozwiać wszelkie wątpliwości. Jeśli nie znajdziesz tutaj odpowiedzi – zapraszamy do kontaktu. Jesteśmy tu, by Ci pomóc.

Zebraliśmy pytania, które najczęściej zadają rodzice – i udzielamy jasnych odpowiedzi

W jakim wieku przyjmowane są dzieci?

Do naszej placówki przyjmujemy dzieci od około 2. roku życia – w zależności od rodzaju grupy:

  • Do żłobka przyjmujemy dzieci najwcześniej od 1,5 roku, ale najchętniej i najczęściej, kiedy maluch ma około 2 lat.
  • Do przedszkola dzieci mogą dołączyć od ukończonego 2,5 roku – tak stanowią przepisy oświatowe.


Jeśli dziecko rozpoczyna swoją przygodę w naszym żłobku, to z chwilą ukończenia 2,5 roku, zostaje automatycznie przypisane do grupy przedszkolnej – od kolejnego miesiąca. To pozwala na płynne przejście między etapami i dopasowanie programu do możliwości rozwojowych dziecka.

W pierwszych latach życia dziecko najbardziej potrzebuje stałej, bezpiecznej relacji jeden do jednego – to fundament jego rozwoju emocjonalnego. W żłobkach, nawet najlepiej zorganizowanych, trudno zapewnić taką jakość więzi, ponieważ opiekun ma pod opieką kilka maluchów naraz.

Między 12. a 24. miesiącem życia rozwija się m.in. poczucie przywiązania, regulacja emocji, poczucie bezpieczeństwa i zaufania do świata. To okres, w którym dziecko najlepiej funkcjonuje w bliskiej relacji z jednym dorosłym – najczęściej rodzicem, babcią, nianią.

Dlatego w naszym przedszkolu najchętniej przyjmujemy dzieci od około 2. roku życia, gdy zazwyczaj:

  • mają już ugruntowaną relację z dorosłym,
  • są bardziej gotowe na kontakt z grupą,
  • wykazują większą stabilność emocjonalną i rozwój mowy, który pomaga im komunikować potrzeby.


To decyzja, którą podejmujemy z troski o prawidłowy rozwój emocjonalny i psychiczny dziecka.

Badania i źródła:

  • John Bowlby (teoria przywiązania): podkreślał znaczenie stałej relacji z jedną osobą w pierwszych latach życia.
  • Bruce D. Perry (neurobiolog dziecięcy): wskazuje, że mózg małego dziecka rozwija się prawidłowo tylko wtedy, gdy czuje się ono bezpieczne i emocjonalnie zaopiekowane.
  • Raport Harvard Center on the Developing Child: mówi o kluczowej roli „serve and return interaction”, czyli szybkiej i indywidualnej reakcji dorosłego na potrzeby dziecka – co w grupowej opiece jest ograniczone.

 

W naszym przedszkolu, co do zasady, grupa liczy do 18 dzieci.


Osiemnaścioro dzieci w grupie to optymalna wielkość, która pozwala z jednej strony na bliski kontakt i indywidualne podejście do każdego dziecka, a z drugiej – na uruchomienie kluczowych dla rozwoju społecznego mechanizmów grupowych. Tak wielkość pozwala zachować równowagę między różnorodnością a uważnością.


Dzieci rozwijają się przede wszystkim wśród rówieśników – w relacjach, konfliktach, współpracy, zabawie i negocjacjach. To właśnie grupa rówieśnicza uczy empatii, elastyczności, samoregulacji i odpowiedzialności. Zbyt mała grupa nie daje tych możliwości – brakuje w niej dynamiki społecznej, nie uruchamiają się naturalne procesy grupowe, które kształtują postawy prospołeczne.

Nasze przedszkole jest czynne 

  • standardowo – od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00–17:30,
  • w okresach dyżurów – np. między świętami – placówka działa do godziny 16:00
  • a w wakacje zwykle do 17:00.


Nie robimy przerwy wakacyjnej, co oznacza, że
przedszkole jest otwarte przez cały rok – rodzice mogą spokojnie planować swój urlop, nie martwiąc się o opiekę nad dzieckiem.

Wszystkie dni pracy, dyżurów i dni wolnych są zawsze dokładnie określone w umowie na dany rok szkolny.

Tak – w obu naszych lokalizacjach działają w pełni wyposażone kuchnie o powierzchni ok. 100 m² każda.

Od początku działalności traktowaliśmy to jako jeden z priorytetów. Nasze kuchnie spełniają wszystkie wymogi dotyczące żywienia zbiorowego – posiadają niezależne magazyny, zmywalnie i kuchnię właściwą. Ale to nie tylko kwestia przepisów – to świadomy wybór edukacyjny, zdrowotny i wychowawczy.

Dzięki własnej kuchni możemy:

  • kontrolować jakość posiłków – gotujemy od podstaw, bez półproduktów, dokładnie wiemy, czym karmimy dzieci i mamy wpływ na jakość każdego dania. Pieczemy własne ciasta, pasztety, przygotowujemy pierogi, pasty, a czasem nawet wędliny;
  • dopasować menu do dzieci – nie jesteśmy ograniczeni cateringiem. Modyfikujemy menu na podstawie preferencji dzieci – to one są naszymi recenzentami;
  • dostosować porcje – dzieci jedzą tyle, ile potrzebują. Jeśli jedno dziecko zjada mniejszy kawałek kotleta, a inne większy, to możemy dostosować wielkość porcji do dzieci. W przypadku popularnych dań – jak rosół czy pomidorowa – gotujemy ich nawet trzykrotnie więcej;
  • wspierać dzieci z alergiami i specjalnymi dietami – przygotowujemy dla nich odrębne, bezpieczne posiłki zgodnie z wytycznymi rodziców i lekarzy;
  • dopasować godziny podania – elastycznie modyfikujemy harmonogram żywienia, np. przy wycieczkach lub wydarzeniach, bo obiad ma być podany ciepły;
  • rozłożyć obiad w czasie – podajemy zupę i drugie danie oddzielnie, dzięki czemu dzieci zjadają więcej i chętniej sięgają po różne składniki;
  • stosować bufet szwedzki – dzieci mogą samodzielnie nakładać to, na co mają ochotę (np. przy mizerii – ogórki osobno, śmietana osobno), ucząc się elastyczności i szacunku do jedzenia;
  • uczyć odpowiedzialności – maluchy decydują, ile i co zjedzą. Zachęcamy do próbowania nowości, ale nigdy nie zmuszamy do jedzenia. Uczymy, że warto nałożyć mniej i sięgnąć po dokładkę, niż marnować jedzenie;
  • łączyć smak z edukacją – nie gotujemy tylko „ulubionych dań”, ale systematycznie poszerzamy dzieciom horyzonty smakowe i wprowadzamy nowe składniki – z troską o zbilansowaną dietę i rozwój kubków smakowych.


Własna kuchnia to nasz sposób na codzienne budowanie zdrowych nawyków, elastyczność, autentyczność i realną troskę o dzieci – także poprzez jedzenie.

NIE. W naszym przedszkolu leżakowanie jest dobrowolne – nie zmuszamy dzieci do spania ani leżenia.

  • W grupach 2–3-latków większość dzieci śpi.
  • 4-latki to wiek przejściowy – część odpoczywa, część nie.
  • 5–6-latki zazwyczaj już nie śpią, choć zdarzają się dni, gdy dziecko zasypia – wtedy organizujemy mu spokojną przestrzeń.

Dzieci, które śpią, przebywają w odpowiednio przygotowanej sali – wyciszonej i przyciemnionej, natomiast te, które nie śpią, spędzają ten czas w innej sali, często w towarzystwie rówieśników z innych grup, zawsze pod opieką znanego im – nauczyciela lub asystenta, tak aby czuły się bezpiecznie i komfortowo.

Podążamy za aktualną potrzebą dziecka – jeśli maluch ma wyraźną potrzebę snu, to nie będziemy jej blokować, nawet jeśli w domu zwykle nie sypia w ciągu dnia.

Dlaczego? Sen to fundament rozwoju i regeneracji układu nerwowego. Przedszkolaki potrzebują 10–13 godzin snu na dobę. Gdy go brakuje, dzieci stają się:

  • rozdrażnione,
  • mniej odporne emocjonalnie,
  • mniej skoncentrowane,
  • bardziej impulsywne,
  • generują wiele zachowań trudnych.


Jeśli zauważamy takie sygnały – rozmawiamy z rodzicami i wspieramy w budowaniu dobrych rutyn wieczornych. Bo zdrowy sen to nie luksus – to biologiczna konieczność dla rozwijającego się mózgu.

W ramach czesnego Twoje dziecko korzysta z kompleksowego programu edukacyjno-rozwojowego, opieki specjalistycznej oraz licznych atrakcji – bez dodatkowych opłat.


🎓 Zajęcia edukacyjno-rozwojowe (dla dzieci)

  • Rozszerzona podstawa programowa – realizowana autorsko przez nauczycieli, którzy łączą sprawdzone metody (m.in. „Dziecięca matematyka”, “Metoda Dobrego Startu”, “Metoda Ruchu Rozwijającego”, “Pedagogika zabawy (KLANZA)”, elementy pedagogiki Montessori, Froebla, Waldorffa itd ) i elastycznie dostosowują je do potrzeb grupy.
  • Język angielski w zakresie rozszerzonym – codzienne, naturalne oswajanie się z językiem.
  • Zajęcia umuzykalniające (rytmika) – rozwijają słuch, poczucie rytmu i koncentrację.
  • Zajęcia taneczne – bo ruch to naturalna potrzeba dzieci i podstawa zdrowego rozwoju.
  • Zajęcia ogólnorozwojowe z elementami gimnastyki korekcyjnej – wzmacniają ciało, postawę i koordynację.
  • Zajęcia przygotowujące do czytania i pisania – oparte na połączeniu (sojuszu) wielu metod (Glottodydaktyka, Metoda Krakowska, metoda Symultaniczno-sekwencyjna, metoda Dr Majchrzak, Metoda globalna, klasyczna metoda analityczno-syntetyczna), zapewniające indywidualne podejście do każdego dziecka.
  • Trening Umiejętności Społecznych (TUS) – od grup 4-latków, rozwijający inteligencję emocjonalną i relacje z rówieśnikami, radzenie sobie z konfliktami i sytuacjami trudnymi.
    Trening uważności i samoregulacji – ćwiczenia oddechowe, relaksacyjne, praca z emocjami, pomagająca w radzeniu sobie z napięciem.
    Dla zerówek:
  • Trening myślenia krytycznego (TOC) – rozwijanie refleksji i rozumowania przyczynowo-skutkowego,
    Podstawy programowania – nauka logicznego myślenia przez zabawę.


🧠 Opieka specjalistyczna

  • Psycholog i pedagog:
    • obserwacja dzieci, opracowanie zaleceń,
    • indywidualne konsultacje z rodzicami.
  • Logopeda, terapeuta SI, terapeuta ręki:
    • obserwacja dzieci, opracowanie zaleceń, tworzenie diet sensorycznych (dla SI)
    • badania przesiewowe, diagnozy i omówienia wyników z rodzicami.
      Trening słuchowy
  • Neuroflow (od 2026):
    • diagnoza centralnego przetwarzania słuchowego (w tym zaburzeń) i omówienie wyników z rodzicami.
  • Warsztaty i webinary dla rodziców:
    • m.in. Pozytywna Dyscyplina, dobrostan rodzica, komunikacja, rozwój emocjonalny dziecka.


🎉 Dodatkowe atrakcje i wydarzenia

  • Przedstawienia teatralne i muzyczne
  • Spotkania z ciekawymi gośćmi
  • Spotkania ze zwierzętami
  • Imprezy okolicznościowe dla dzieci (Mikołajki, Dzień Dziecka itd.)
  • Imprezy okolicznościowe dla rodzin (warsztaty, spotkania i imprezy świąteczne, pikniki, wieczory z rodzicami, wspólne działania twórcze)


To wszystko tworzy spójne i wspierające środowisko, w którym dzieci rozwijają się całościowo – emocjonalnie, społecznie, poznawczo i ruchowo, a rodzice otrzymują realne wsparcie w wychowaniu.

W grupie przedszkolnej średnio 4–5 dzieci posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.


W grupach najmłodszych (3-latki) często zaczynamy od 1–2 dzieci z orzeczeniem, ale z czasem – w wyniku naszych obserwacji i współpracy z rodzicami – liczba ta wzrasta. W starszych grupach (5–6-latki) bywa, że dzieci z orzeczeniem jest więcej, np. 6, co nadal jest zgodne z przepisami w przedszkolach integracyjnych.


Szacunkowo:

  • 35% dzieci trafia do nas już z orzeczeniem,
  • 65% diagnozowanych jest w trakcie pobytu, z naszej inicjatywy i troski o ich rozwój.


Przyjmujemy tylko te dzieci, którym jesteśmy realnie w stanie pomóc, i które mogą bezpiecznie funkcjonować w grupie rówieśniczej. W razie potrzeby kierujemy rodziców do placówek terapeutycznych lub specjalistycznych.


Naszą mocną stroną jest doświadczenie, zespół specjalistów i umiejętność trafnej oceny – wiemy, kiedy i jak możemy skutecznie pomóc dziecku i jego rodzinie.